YouTube är ett socialt medie som borde passa särskilt bra för verbala och visuella studenter. YouTube är enkelt och lättanvänt för nybörjare. För att göra det riktigt enkelt kan man köpa videokameror med vilka man direkt kan ladda upp video till YouTube. Man kan söka videoklipp och spara videoklipp för att titta på senare. Träffar ger tips om "Liknande videoklipp". Kanalen som hör till personen som gjort videoklippet kan innehålla relaterade videoklipp. Fliken Videoklipp har kategorier, t.ex. ’Utbildning’ och ’Vetenskap och teknik’. Annars en stor mängd test- och småprat-videon som inte ger så mycket relevant för undervisning, men det kan göra tröskeln lägre för att lärare och studenter att själv våga skapa videofilm och ladda upp. Man kan lägga till videoklipp till Snabblistan genom att klicka på ett +. Ifrån Snabblistan kan man lägga till i Favoriter eller Spellista. Spellistor är ett utmärkt sätt att kategorisera favoritvideoklipp. Videon kan innehålla innehåll som är olämpligt för vissa användare, enligt flaggning av YouTube’s användare. Om man vill visa sådana videoklipp måste man verifiera att man är 18 eller äldre genom att logga in eller registrera sig. Man kan Prenumerera på Kategorier eller Kanaler så att det är går lättare att hitta det man är ute efter. Man kan ställa in Aktivitetsdelning så att man kan dela/inte dela vad man gör. Man kan Koppla-konton, t.ex. till Facebook. Man kan lägga upp videoklipp från telefonen genom att skicka dem till en specifikt angiven adress. Man kan också titta på video i mobilen via mobilens webbläsare. OBS! Kostar teleavgifter. Många olika språk finns representerade. Kan vara nyttig för språkundervisning och språkförståelse. Ett bra sätt att kombinera flera ämnen på samma gång, t.ex matematik på engelska. Speciellt nyttigt om yrkeskarriären blir på engelska. Kan vara svårt att hitta exakt det man söker. Väldigt varierande kvalitet på videoklippen. Lätt att fastna i andra saker än de man söker, men det kan också vara ett sätt att lära sig disciplin och att tid kostar. Kan stjäla mycket tid – om man fastnar. Kanske lite bättre om man embeddar specifika klipp i lärplattform, t.ex. Fronter. Att ’titta på film’ är alltid populärt och är motiverande för inlärningen om ämnet är relevant. Lärare kan via YouTube-filmer få idéer och tips om program som kan användas i den egna undervisningen och själv ladda upp videon till YouTube.
En frågeställning/problemformulering med YouTube: hittar lärare och studenter tillräckligt med relevanta filmer på rätt studienivå, dvs högskolenivå, om sina (del)ämnen så att inlärningen stärks?
måndag 1 februari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar